Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Gör din egen tafs

Publicerad 2013-08-28 19:02:02 i Allmänt,

Anthon: När vi fiskar efter gädda har vi alltid tafs på. För att förhindra linbrott tack vare gäddtänder. Det finns hur många tafsalternativ som helst och det gäller att hitta den som är rätt för dig. Jag använder mig för tillfället av tafsar som jag gör själv. Dels på grund av att det blir billigare, och att jag själv kan välja storlek på alla delar som ingår i tafsen och som jag sedan kommer att fiska med.

Nedan följer en förklaring på hur just jag gör mina tafsar.

 

Jag använder mig av en plastöverdragen stålwire som tål 30 Pound (13,6 kg). Längden på wiren bestämmer man själv, beroende på vilken längd på tafsen man vill ha, jag brukar använda runt 30 cm. De övriga delarna är: passande wirelås till wiren (det brukar stå på förpackningen hur det skall vara), lekande (jag har Darts AB Super Rolling lekanden i storlek 10 som tål ca 24 kg), beteslås (mitt är Darts AB Strong Snap i storlek 10 och tål ca 15 kg) och en lämplig tång för att klämma åt wirelåsen.

Man börjar helt enkelt med att trä på ett wirelås på wiren och sedan antingen lekandet eller beteslåset. Sedan tar man wireänden och trär igenom den genom wirelåset igen. Trä igenom hela låset, men inte så att det sticker ut på andra sidan.

Allting låses fast genom att nypa åt på tre ställen utmed wirelåset, dock inte allra längst ut i kanten då detta kan försvaga wiren.

Hela änden kommer att se ut såhär.

Båda ändar på tafsen blir såhär.

För att fästa tafsen i din lina finns massa olika knutar man kan använda sig av, själv kör jag nu med en ganska enkel knut som fungerar bra med min flätade lina. Jag tror att den har flera namn, men jag känner den som ”Fireline-knuten”. Nu är det bara att hänga i betet i beteslåset och börja fiska!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela