Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Revolution!

Publicerad 2013-08-30 20:30:00 i Allmänt,

Eric: Jag har tidigare berättat om en teknik som jag anammat men som nu dominerar nästan hela mitt fiske. Nämligen fiske med större gummibeten. Nu är det inte längre ett experiment som jag beskrivit tidigare utan en helt ny gren inom mitt fiske revolutionerat hela min profil som fiskare. Jag fiskar nu uteslutande med denna metod och tänkte här beskriva varför  mer ingående.

Jag har alltid lockats av gummibetets rörelsemönster men alltid tyckt att gången förstörts av det tunga klassiska jigghuvudet i bly som skall få betet att studsa över botten. Det har varit för enformigt och frustrerande då man drar upp jiggen och pausar och låter den sjunka igen. Jag ville ha gummibetets fördelar men med en aktion som liknar ett swimbait. Jag tänker också att det minimerar skadorna på gäddan då betet är mjukt och inte skadar käken vilket gör fisken mer benägen att hugga fler gånger vid missat mothugg.

Jag ville slippa ett bete som sjönk mot botten likt en sten och som sicksackade sig upp och ned utmed botten. Och så en dag fick jag oväntad inspiration från gäddfiskeprofilen Claes Claesson eller Svartzonker. Det var efter att jag funnit hans Youtube kanal som jag hittade en video där han tacklar upp ett stort gummibete för grundgående fiske vilket var helt nytt för mig. Enda skillnaden är att han inte viktar betet medans jag har ett huvud på 5 gram respektive 7. Videon finns att beskåda på denna adress: http://www.youtube.com/watch?v=jSoe2IrBwtQ.

Genom att göra så här får man ett bete i gummi som kan gå på önskat djup och som inte behövs jiggas hem upp och ned över botten.  Istället kommer betet tvärtom till sin rätt vid långsam monotom invevning precis som med tailbeten. Jag struntade i shadjiggarna tillskillnad från Claes och inhandlade mjuk vajer, krokar, curlytails och fjäderringar. Jag byggde min första jiggkonstruktion och resultatet harvarit överväldigande. Ni har läst om min och Lasses rekordtur som gav nio gäddor. Fyra av dessa var mina och samtliga togs på mitt orangea gummibete på medelsnabb monotom invevning förutom en som hugg direkt på nedsläpp. Gäddorna kan inte motstå en rörlig stor tail och trots att betet bara går 50 centimeter under ytan är det extremt effektivt och roligt.

Jag misstänker dock att denna metod är effektivast i klarare vatten då den inte låter så mycket siktdjupet bör därför vara en meter åtminstone för optimalt resultat. Dock flyttar den mycket vatten vilket borde fungera i grumligare sjöar men resultaten uteblir fortfarande. Eventuellt kommer jag testa buzzerblades på tafsen för att skapa ljudvåg. Och jag hoppas att denna metod kommer att ta mig närmare min drömgädda nu när jag gett upp skedar, spinnare och wobblers. Jag hoppas att ni vill testa detta och kommer därför lägga upp en beskrivning på hur jag gör men för lite inspiration så kan ni kolla in Svartzonkers kanal så länge. Mvh Team Snipa.

Alla fiskar i inlägget är tagna på samma orangea twintail och vittnar om denna tekniks effektivitet!

Gör din egen tafs

Publicerad 2013-08-28 19:02:02 i Allmänt,

Anthon: När vi fiskar efter gädda har vi alltid tafs på. För att förhindra linbrott tack vare gäddtänder. Det finns hur många tafsalternativ som helst och det gäller att hitta den som är rätt för dig. Jag använder mig för tillfället av tafsar som jag gör själv. Dels på grund av att det blir billigare, och att jag själv kan välja storlek på alla delar som ingår i tafsen och som jag sedan kommer att fiska med.

Nedan följer en förklaring på hur just jag gör mina tafsar.

Jag använder mig av en plastöverdragen stålwire som tål 30 Pound (13,6 kg). Längden på wiren bestämmer man själv, beroende på vilken längd på tafsen man vill ha, jag brukar använda runt 30 cm. De övriga delarna är: passande wirelås till wiren (det brukar stå på förpackningen hur det skall vara), lekande (jag har Darts AB Super Rolling lekanden i storlek 10 som tål ca 24 kg), beteslås (mitt är Darts AB Strong Snap i storlek 10 och tål ca 15 kg) och en lämplig tång för att klämma åt wirelåsen.

Man börjar helt enkelt med att trä på ett wirelås på wiren och sedan antingen lekandet eller beteslåset. Sedan tar man wireänden och trär igenom den genom wirelåset igen. Trä igenom hela låset, men inte så att det sticker ut på andra sidan.

Allting låses fast genom att nypa åt på tre ställen utmed wirelåset, dock inte allra längst ut i kanten då detta kan försvaga wiren.

Hela änden kommer att se ut såhär.

Båda ändar på tafsen blir såhär.

För att fästa tafsen i din lina finns massa olika knutar man kan använda sig av, själv kör jag nu med en ganska enkel knut som fungerar bra med min flätade lina. Jag tror att den har flera namn, men jag känner den som ”Fireline-knuten”. Nu är det bara att hänga i betet i beteslåset och börja fiska!

Trolling

Publicerad 2013-08-26 19:12:00 i Allmänt,

Lasse: Vid trolling brukar jag använda två spön. För att få gädda och gös använder jag ett spö med en wobbler som går ca 4 meter och ett spö med ett bottentackel. Men allt beror såklart på hur djupt fiskarna står för dagen, detta ser vi med hjälp av vårt ekolod. Om vi vill få gös så brukar vi trolla på kvällen, i vår hemliga sjö nappar det som bäst efter klockan 10. Gädda brukar nappa på trolling hela dagen men precis som färgerna på betet så är det olika från sjö till sjö. Hastigheten som vi åker på varierar mycket men på sommaren när vattnet är varmt trollar vi lite snabbare och på hösten eller våren när vattnet är lite kallare lite långsammare. Men för att få gös trollar vi alltid väldigt långsamt.

När jag gör ett bottentackle tar jag ett trevägslekande och knyter fast en ca 1,5 meter lång fluorocarbonbit på den vänstra öglan. På fluorocarbonen knyter jag fast ett lekande som senare wobblern och förhoppningsvis fisken kommer sitta på. På den nedre öglan tar jag en ca 1 meters lång nylon bit med ett lekande längst ner, där ska ett sänke sitta så att allting också är på botten. Helst ska det inte vara någon bra nylonlina för om man skulle råka fastna med sänket är det ju bättre att tappa det än hela tacklet.

På det här sättet har vi kunnat landa några riktigt fina fiskar i sommras.

Gösen ovan vägde 2,09 kg och nappade på en Rapala Down Deep Husky Jerk som satt fast i ett bottentackel.

Källkritik?

Publicerad 2013-08-24 23:09:00 i Allmänt,

Vi kom över en intressant artikel på Fishecos hemsida där de tar upp problematiken med svenssonfiskarens oförmåga att läsa av en våg. En mycket intressant artikel som är väl värd att läsas. Efter att ha läst artikeln förstår man att även Team snipa hade kunnat knipa ledartävlingen i vilken fiskeliga i vilken lokaltidning som helst på grund av journalister som inte klarar av att uppskatta fiskens vikt på bild. Länken till artikeln finns här: http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=4446&pic=dcb1876f35bb0802379f71d2da1a7d3c.jpg  Mvh Team snipa.

Eric spränger 10 kilosgränsen?

Attacker i ytvattnet

Publicerad 2013-08-22 19:34:34 i Allmänt,

Eric:Jag tänkte bara flika in med ett mycket användbart tips nu på sensommaren. Detta är något som jag märkt är mer effektivt än något annat så här års. Anledning till varför denna metod är så effektiv har jag ingen aning om men fungerar gör det. Kanske har det något att göra med temperaturen i vattnet? Syrehalten i ytvattnet? Eller så är det grumligheten i vattnet som gör gäddan aktiv?. Jag vet som sagt inte vad det beror på så sluta pressa mig med dessa meningslösa frågor.

Taktiken är i alla fall att sicksacka en popper mellan växtlighet utan att rycka hem den som brukligt är. Bara veva in den i ytan relativt långsamt och kombinera med ett och annat spinnstop. Gäddorna inne i växtligheten behöver oftast lite mer tid för att attackera då betet lätt försvinner utom synhåll så dra ned på tempot vid inhämtningen. Det brukar även vara som mest effektivt när vinden är frånvarande och ytan ligger orörd.

Av mina 15 senast gäddor är säkert 9 fångade på denna metod. Jag var också ute för några dagar sedan och fiskade enbart med denna metod och delar av resultatet kan ses på bilderna där samtliga är fångade på denna enkla men sjukt effektiva metod. 4 landade gäddor inom loppet på en timma. Lycka till! Mvh Team snipa.

Glöm aldrig att praktisera C&R om inget annat krävs på grund av skador eller dylikt!

Rekordfiske

Publicerad 2013-08-20 22:23:00 i Allmänt,

Lasse: I söndags var jag och Eric ute och fiskade ett pass. Redan på morgonen såg det lovande ut, men på grund av andra aktiviteter åkte vi ut lite senare. Efter att vi hade packat in allt i båten drog vi direkt till vår första hotspot. Det dröjde inte länge förrän en liten snipa tog min Abu Garcia Reflex spinnare, men att det inte skulle vara den sista fisken för dagen hade vi ingen aning om då.

Första fisken för dagen lurades upp av en Abu Garcia Reflex spinnare.

Efter att vi hade fiskat av stället ordentligt åkte vi vidare till alla andra vikar som fanns i närheten. Det nappade riktigt bra, nästan i varenda vik fick vi fisk. Vårt rekord var 7 gäddor på en dag, rekordet gjordes redan förra sommaren vid ungefär samma förhållanden. Men dagens fiske toppade allt. Efter sex timmars fiske i regn gav vi upp och åkte hemåt. På vägen hem kom vi fram till att vi sammanlagt hade fått 9 gäddor, rekord! Tyvärr blev det ingen stor gädda men därav namnet Team snipa.

Några bilder ifrån fiskedagen.

En landad gädda på 6 timmar

Publicerad 2013-08-19 12:31:16 i Allmänt,

Anthon: För ett par dagar sedan var vi ute och fiskade lite. Det var ett eftermiddagspass och redan i början såg vi aktivitet i vattnet. Vi testade lite kanter och en del gäddor högg. Tyvärr fick man endast en chans på sig, så vi tappade nästan varenda en. Det slutade med att jag fick en liten fin snipa i slutet av turen. Den högg på min DP-spinnare från Savage Gear (ca 37g).

Det var segt fiske, men en fin kväll i alla fall.

Gummiexperiment

Publicerad 2013-08-17 16:17:00 i Allmänt,

Eric: Jag har precis börjat experimentera med mjukbeten eller stora jiggar, av kostnadsskäl. Betet kan enklast beskrivas som en stor jigg som riggas med ett tackel innehållandes två trekrokar samt ett lätt blyhuvud på cirka 7 gram utan enkelkrok. Tanken med dessa är att betet bara skall gå att spinna hem på samma djup utan att behöva rycka den upp och ned utmed botten som en traditionell jigg, då riskerar man inte att fiska under gäddan och missar därför inte potentiella hugg. Ju tyngre blyhuvud desto djupare kommer betet att gå.

Jigg med 7 grams skalle med denna typ av upptackling går ungefär 30 cm under ytan.

Jag och Lasse var också ute och testade hur detta bete fungerade. Efter en lång period med missade abborrar på dropshot tröttnade vi och tacklade om spöna för gädda. Vi åkte in i en liten vik med mycket sten. Jag lade kastet mot en sten som skar upp över vattenytan. Gummiexperimentet landar bara några centimeter ifrån den och jag kan följa jiggen uppe i vattenytan tack vare det klara vattnet i takt med att jag vevar hem det. Jag vevar i samma takt utan spinnstopp och plötsligt inte långt ifrån nedslaget försvinner betet i sidled utan min påverkan. Ett snabbtmothugg följer och så sitter den där. Första snipan på min egen riggade jigg.

Stort bete betyder ALDRIG stor fisk för Team snipa!

En orange twintail som lockade ytterligare tre gäddor men som aldrig fick se insidan på båten. Lasse tog också en fin snipa på sin nyinköpta gäddfluga från Abu Garcia. Om du är intresserad av hur man tacklar dessa mjukbeten kommer det snart på bloggen finnas en beskrivning. Mvh Team snipa.

Lasse som efter psykning vågade ta gälgreppet.

Spöhållare

Publicerad 2013-08-16 16:21:00 i Allmänt,

Tänkte bara visa er våran självbyggda spöhållare som vi är väldigt nöjda med. Till skillnad från de köpta spöhållarna så kan man enkelt och smidigt flytta på detta unika exemplar! Som ett stort plus i kanten var den
klar bygd på bara en halvtimma och priset på hela grejen går inte ens att jämföra med en köpt.
Om vi lyckades inspirera er, och ni har lyckats att bygga en liknande, så skicka gärna in en bild på resultatet. //Lasse

Vår profilbild

Publicerad 2013-08-15 20:35:12 i Allmänt,

Vår profilbild blev precis klar och ni kan se resultatet nedan. Våra identiteter förblir dock ett mysterium tills vi börjar dokumentera vårt fiske.

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.