Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Gummiexperiment

Publicerad 2013-08-17 16:17:00 i Allmänt,

Eric: Jag har precis börjat experimentera med mjukbeten eller stora jiggar, av kostnadsskäl. Betet kan enklast beskrivas som en stor jigg som riggas med ett tackel innehållandes två trekrokar samt ett lätt blyhuvud på cirka 7 gram utan enkelkrok. Tanken med dessa är att betet bara skall gå att spinna hem på samma djup utan att behöva rycka den upp och ned utmed botten som en traditionell jigg, då riskerar man inte att fiska under gäddan och missar därför inte potentiella hugg. Ju tyngre blyhuvud desto djupare kommer betet att gå.

 Jigg med 7 grams skalle med denna typ av upptackling går ungefär 30 cm under ytan.
 

Jag och Lasse var också ute och testade hur detta bete fungerade. Efter en lång period med missade abborrar på dropshot tröttnade vi och tacklade om spöna för gädda. Vi åkte in i en liten vik med mycket sten. Jag lade kastet mot en sten som skar upp över vattenytan. Gummiexperimentet landar bara några centimeter ifrån den och jag kan följa jiggen uppe i vattenytan tack vare det klara vattnet i takt med att jag vevar hem det. Jag vevar i samma takt utan spinnstopp och plötsligt inte långt ifrån nedslaget försvinner betet i sidled utan min påverkan. Ett snabbtmothugg följer och så sitter den där. Första snipan på min egen riggade jigg.

 Stort bete betyder ALDRIG stor fisk för Team snipa!
 

En orange twintail som lockade ytterligare tre gäddor men som aldrig fick se insidan på båten. Lasse tog också en fin snipa på sin nyinköpta gäddfluga från Abu Garcia. Om du är intresserad av hur man tacklar dessa mjukbeten kommer det snart på bloggen finnas en beskrivning. Mvh Team snipa.

 
Lasse som efter psykning vågade ta gälgreppet.

Kommentarer

Postat av: Philip

Publicerad 2013-08-20 20:10:17

Inte en dålig blogg som du har fixat lasse! Kommer följa den, och hoppas på att ni kammar hem Storfångsten!
/ Philip.H

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela