Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Revolution!

Publicerad 2013-08-30 20:30:00 i Allmänt,

Eric: Jag har tidigare berättat om en teknik som jag anammat men som nu dominerar nästan hela mitt fiske. Nämligen fiske med större gummibeten. Nu är det inte längre ett experiment som jag beskrivit tidigare utan en helt ny gren inom mitt fiske revolutionerat hela min profil som fiskare. Jag fiskar nu uteslutande med denna metod och tänkte här beskriva varför  mer ingående.

 

Jag har alltid lockats av gummibetets rörelsemönster men alltid tyckt att gången förstörts av det tunga klassiska jigghuvudet i bly som skall få betet att studsa över botten. Det har varit för enformigt och frustrerande då man drar upp jiggen och pausar och låter den sjunka igen. Jag ville ha gummibetets fördelar men med en aktion som liknar ett swimbait. Jag tänker också att det minimerar skadorna på gäddan då betet är mjukt och inte skadar käken vilket gör fisken mer benägen att hugga fler gånger vid missat mothugg.

 

Jag ville slippa ett bete som sjönk mot botten likt en sten och som sicksackade sig upp och ned utmed botten. Och så en dag fick jag oväntad inspiration från gäddfiskeprofilen Claes Claesson eller Svartzonker. Det var efter att jag funnit hans Youtube kanal som jag hittade en video där han tacklar upp ett stort gummibete för grundgående fiske vilket var helt nytt för mig. Enda skillnaden är att han inte viktar betet medans jag har ett huvud på 5 gram respektive 7. Videon finns att beskåda på denna adress: http://www.youtube.com/watch?v=jSoe2IrBwtQ.

 

Genom att göra så här får man ett bete i gummi som kan gå på önskat djup och som inte behövs jiggas hem upp och ned över botten.  Istället kommer betet tvärtom till sin rätt vid långsam monotom invevning precis som med tailbeten. Jag struntade i shadjiggarna tillskillnad från Claes och inhandlade mjuk vajer, krokar, curlytails och fjäderringar. Jag byggde min första jiggkonstruktion och resultatet harvarit överväldigande. Ni har läst om min och Lasses rekordtur som gav nio gäddor. Fyra av dessa var mina och samtliga togs på mitt orangea gummibete på medelsnabb monotom invevning förutom en som hugg direkt på nedsläpp. Gäddorna kan inte motstå en rörlig stor tail och trots att betet bara går 50 centimeter under ytan är det extremt effektivt och roligt.

 

Jag misstänker dock att denna metod är effektivast i klarare vatten då den inte låter så mycket siktdjupet bör därför vara en meter åtminstone för optimalt resultat. Dock flyttar den mycket vatten vilket borde fungera i grumligare sjöar men resultaten uteblir fortfarande. Eventuellt kommer jag testa buzzerblades på tafsen för att skapa ljudvåg. Och jag hoppas att denna metod kommer att ta mig närmare min drömgädda nu när jag gett upp skedar, spinnare och wobblers. Jag hoppas att ni vill testa detta och kommer därför lägga upp en beskrivning på hur jag gör men för lite inspiration så kan ni kolla in Svartzonkers kanal så länge. Mvh Team Snipa.

Alla fiskar i inlägget är tagna på samma orangea twintail och vittnar om denna tekniks effektivitet!

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela