Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Trolling

Publicerad 2013-08-26 19:12:00 i Allmänt,

Lasse: Vid trolling brukar jag använda två spön. För att få gädda och gös använder jag ett spö med en wobbler som går ca 4 meter och ett spö med ett bottentackel. Men allt beror såklart på hur djupt fiskarna står för dagen, detta ser vi med hjälp av vårt ekolod. Om vi vill få gös så brukar vi trolla på kvällen, i vår hemliga sjö nappar det som bäst efter klockan 10. Gädda brukar nappa på trolling hela dagen men precis som färgerna på betet så är det olika från sjö till sjö. Hastigheten som vi åker på varierar mycket men på sommaren när vattnet är varmt trollar vi lite snabbare och på hösten eller våren när vattnet är lite kallare lite långsammare. Men för att få gös trollar vi alltid väldigt långsamt.

                          

När jag gör ett bottentackle tar jag ett trevägslekande och knyter fast en ca 1,5 meter lång fluorocarbonbit på den vänstra öglan. På fluorocarbonen knyter jag fast ett lekande som senare wobblern och förhoppningsvis fisken kommer sitta på. På den nedre öglan tar jag en ca 1 meters lång nylon bit med ett lekande längst ner, där ska ett sänke sitta så att allting också är på botten. Helst ska det inte vara någon bra nylonlina för om man skulle råka fastna med sänket är det ju bättre att tappa det än hela tacklet.

På det här sättet har vi kunnat landa några riktigt fina fiskar i sommras.

       
 

                             

Gösen ovan vägde 2,09 kg och nappade på en Rapala Down Deep Husky Jerk som satt fast i ett bottentackel.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela