Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Erics eller min gädda?...

Publicerad 2013-11-05 19:58:00 i Allmänt,

Lasse: Det var faktiskt inte så länge sedan Eric sa att vi borde köra ett gäddmete pass nu på hösten, inte bara trolla och spinnfiska. Jag tyckte att det lät som en bra idé. Vi bestämde oss för att åka ut på lördagen, dels för att det inte skulle blåsa mycket och dels för att det inte skulle regna, viktigt för mig. När vi kom till sjön på morgonen runt klockan 11:00 såg vi snabbt att det inte blåste alls. Det skulle bli en bekväm dag att slippa kasta ut gäddmetet hela tiden pågrund av vinden. Men vi vet också att vindstillan inte alls är bra för gäddfisket. Vi hade valt ut en fiskeplats där det stupade ner till 6 meter bara 4-5 meter ifrån land, så det var perfekt för att fiska ifrån kanten.

 
Det tog ett tag innan alla flöten hade placerats på sina platser. Som agn tog vi döda mörtar som ungefär var 10 cm stora, vi hade inga större. Efter att vi hade slått upp vårt läger åkte Eric ut med båten vi kom med för att spinnfiska lite, jag var tvungen att lyssna på bossen och fick stanna på land för att hålla koll på gäddmetet. Men det tog inte ens 40 minuter innan Eric kom tillbaka, tyvärr utan att ha fått någon fisk. När bossen/ Eric tillät mig att åka ut med min båt trodde jag att det var min lyckodag. Jag skyndade mig ut innan Eric skulle ångra sig. Snabbt satt jag i båten och trollade, men det tog inte alls lång tid innan jag hörde ett glädje skrik ifrån vårt läger. Irriterad vände jag mig om och såg en överlycklig general vid kanten med en för liten gädda i handen. Jag tog upp mitt spö och skyndade mig tillbaka. Eric berättade hur han hade sett flötet röra sig långsamt i sidled innan han gjorde mothugget i rättögonblick. Jag lyssnade intresserad och tänkte ”det här ska jag ta igen!”.
 

Det började redan mörkna när Eric åkte ut med båten igen. När han var ute hoppades jag lite extra mycket på att det skulle nappa, för att uppleva samma sak. Det var helt tyst när jag ensamt satt och kollade ut på sjön, inte ofta man får uppleva sådan tystnad på hösten när man är ute och fiskar, tänkte jag. Jag var precis på väg att sno lite av Erics varma choklad när jag kollade upp på våra flöten. Först kunde jag inte tro mina ögon när jag såg linan försvinna under vattnet, sakta men säkert. Jag skyndade mig att springa till spöet, där jag såg linan glida ur spolen. Jag väntade ett tag innan jag gjorde ett kraftigt mothugg, precis som Eric hade sagt. Direkt kände jag att det var en lite finare fisk, trotts allt dröjde fajten inte så länge och jag kunde håva fisken säkert. Eric som var på väg tillbaka hörde lyckligtvis mina skrik och skulle vara snabbt hos mig för att beundra fisken. Dock brydde han sig knappt om fisken när han hade kommit i land, han brydde sig mer om att få reda på, med vilket spö jag fick den. Ja och ni kan tänka er vilket spö det var… just precis, såklart var det Erics spö. Istället för att beundra min fisk beundrade han nu ”sin” fisk som han såklart var stolt över. Jag som stod jämte Eric och hans fisk började naturligtvis diskutera om vems fisken verkligen var. Eric påstod att den räknades som hans för att han tacklade gäddmetet och valde ut platsen medans jag tycker att den ska räknas som min fisk för att jag drog upp fisken och på så sätt gjorde det svåraste jobbet, tycker jag! Iallafall så blev det två gäddor varav en var MIN. Erics gädda var ca 50 cm och den andra var ca 74 cm. Jag är säkert på att det inte var sista gången vi var ute och gäddmetade nu på hösten, fast nästa gång ihop med Anthon som tyvärr inte kunde följa med i lördags. Skitfiske på er alla! Mvh Team Snipa

Våran fina gädda på 74 cm

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela