Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Spötankar

Publicerad 2013-11-14 21:50:00 i Allmänt,

Anthon: Då både Lasse och Eric nu skaffat sig nya spön, som tar en hel del vikt, har tanken även slått mig att jag också kanske skulle ta och göra denna uppgradering. Det spö jag har nu är ett Berkley Phazer på 8 fot och tar (enligt tillverkaren) max 35 gram. Tack vare detta är mina beten inte särskilt stora, kanske att en del skulle påstå att det är beten mer för stor abborre. Spöt är långt ifrån styvt och om Eric utrycker det ”har ingen ryggrad”. Med dagens gäddbeten som väger mer och mer och blir större och större, behöver även spöt kunna kasta mer och mer. Det behöver även kunna ha ryggraden som Eric pratar om för att på ett effektivt sätt kunna göra ett mothugg som drar in krokarna i gäddans hårda mun. Detta är även anledningen till varför du alltid bör fiska med starka och vassa krokar. Det är även bra med rejält spö så att man kan dra in gäddan utan att behöva trötta ut den alltför mycket, ett för mjukt spö kan minska gäddans förutsättningar för överlevnad efter en återsläppning under vissa förutsättningar.

Specifikationer på mitt Berkley-spö.
Toppöglan och en av de vanliga öglorna på spöt.

Dock känns det lite jobbigt, då jag köpte mitt senaste spö och rulle och började få färre fisk, nu för tiden får jag ju nästan ingenting. Så det känns inte som om det kommer vara värt att köpa ett spö till utan att det ger resultat, detta kan jag ju i och för sig inte veta och det hela hänger säkert på min teknik. Känner mig lite uppgiven för tillfället, vet inte vad jag skulle göra annorlunda för att få fisk faktiskt. Eric pratar hela tiden om en massa grejer som skulle kunna vara anledningen, dock är det svårt att ta in när man trött och lite besviken åker in mot land efter många timmar på vattnet utan minsta lilla hugg. Oregelbundenheten i vevningen skulle jag kanske kunna behöva jobba på lite, men ändå så känns det som om jag försöker tänka mer på betets gång nu när jag inte får fisk, än vad jag till exempel gjorde för ett par år sedan då jag var den av oss som fick flest.

Hur som helst, ett spö blir det nog inte än på ett tag tyvärr. Det får väl bli om jag ”lär mig” att få fisk igen.

/ Anthon

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela