Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Bygget av egna paravaner

Publicerad 2013-10-22 20:24:00 i Allmänt,

Lasse: I det här inlägget tänkte jag skriva om självbygget av paravaner. Men först och främst så vill jag säga varför jag bygger mina egna paravaner istället för att bara köpa dem. Jo det är så att sådana kostar uppemot 500 kronor för endast en paravan och det låter inte bara för mycket, det är för mycket! Så jag tänkte varför inte bara bygga egna? En paravan är ett trollingredskap som är till för att skjuta vobblern i sidled, bort från båten helt enkelt. Detta är väldigt bra för att man då kan trolla med fler spön men även för att fiskarna ibland är väldigt skygga och då är det bra om man har betet lite bort ifrån båten. De flesta paravaner väger väldigt mycket men för några år sedan kom det ut en väldigt lätt paravan, nämligen Ghostparavanen. Denna är därför en liknande modell med samma egenskaper som man kan göra enkelt själv.
 
 
Först gjorde jag en ritning av de exakta måtten på ett papper. Åt höger ser man utlösaren.
 
Materialskostnaden för varje paravan jag gjort ligger på ca 30 kr, exklusive utlösare. Kostnaden går inte ens att jämföra med en köpt
.
Inköp:
Rörisolering
Plexiglas
skruvöglor
Fjäderringar
Snabblim
Beteslås
 
När du har allt material som står ovan är det bara att börja. Måtten på plexiskivan skall vara 15x10, dessa bitar sågar du bara ut men nån slags såg, Kanterna runt om filar du med en vanlig fil eller sandpapper
.
2 cm bred är den nedre kanten där plexiglaset är böjt. Vinklen är inte så viktigt, men jag försöker alltid ha 90 grader.
 
Du värmer upp den delen med en varmluftspistol och när plexiglaset börjar mjukna böjer du biten till ca 90 grader. Jag brukar böja den mot en kant som är exakt 90 grader och sen vänta tills plexit har stelnat. Sedan skär du rörisoleringen i bitar på ca 20-22 cm med en kniv. Framändan vinklar du så du får en liten spets Den limmar du fast på plexiglaset med snabblim. Efter det borras hål för beteslåset och ett hål för själva skruvöglan där utlösaren skall sitta på.
 
 
Jag har inte borrat hål än men det är precis sådär det ska sitta!
 
Fördelen med den här paravanen är just att den väger mindre än de flesta andra paravaner. Största kostnaden hamnar på linutlösaren. Lycka till med bygget! Mvh Team Snipa

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela