Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

JAAAAAAAA!

Publicerad 2013-10-09 19:45:04 i Allmänt,

Eric: Denna helg skulle höstkylan förvandlas till ett fuktigt eldorado för gäddan.  I en vecka hade jag laddat upp med nya tackel och modifierade beten där alla de äldre betena fått genomgå flertalet skönhetsingrepp. Jag hade också lovat Lasse lite trolling om han skötte sig och inte blev allt för exalterad. Snabbt fylldes inkorgen på min mobil med medellanden från en alltför uppspelt Lasse.

 
Efter det inledande spinnfisket som var tillför att dra upp några mindre gäddor för att dagen inte skall kännas bortkastad när vi sedan letade efter de större på frivattnet, blev Lasse i takt med att trollingen närmade sig alltmer en fara för resten av teamet. Under några minuter av en nu fradga tuggande Lasse som kastade ur sig löst sammansatta meningsbyggen där de enda orden som gick att urskilja var vobbler, djup och paravan var krokolyckorna nära förestående. Allt mindre fokus låg på fisket och allt mer på tankar om att behöva spendera resten av söndagen på sjukhuset fyllde våra huvuden.
 

Jag han precis locka en mindre fisk till hugg när Lasse knappt längre kunde kontrollera hans vilda lustar efter trolling och genom ett spastiskt utfall pekade på motorn och spottade fram några oidentifierbara ord. Jag hängde på min älskade Nilsmaster som jag förlängt med en lång förförisk tail som skall ge betet en större profil vid presentationen. Och resultatet har ni självklart redan sett nedan då ni endast kollar bilderna. Vem läser egentligen texten på bloggar? Men om mina barnbarn någon gång skulle hitta dessa förmultnade rester av sin avlägsna släkting vill jag att de ska veta att morfar/farfar var ute och trollade nära kanten när det plötsligt tog stopp.

 

En snabb blick på Lasse för att se hans reaktion innan jag förstod att något större tagit min vobbler. Jag kände de tunga huvudskakningarna som är så signifikant för gädda men fajten varade inte länge utan jag pumpade in den fort till båten där saknaden efter den kvarlämnade håven var stor. Men som de proffs vi är landade vi fisken skonsamt med gälgreppet även om jag var livrädd att håvarn (Anthon) skulle klanta till det och jag skulle gå miste om de fantastiska bilder som skulle höja min status som gäddfiskare. Som tur var gick allt smidigt och det är en fröjd att se hela teamet jobba vid en fångst. Utan kommunikation fixar en kameran, en annan tummstock för mätning och en annan krokarna. För att sedan snabbt releasa den. Min näst största gädda i år och någonsin.  Tack till Lasse som fick min 82 centimeter långa fisk likna ett monster på bilderna. Bilden nedan visar också hur lätt det är att få en fisk att se betydligt större ut. Visa lite fingrar och håll den nära kameran.

 Ursäktar den dåliga kvalitén på bilden.

Efter detta dröjde det mycket länge till nästa fisk och ingen gädda kom upp på spinn denna dag. Jag tror dock att detta berodde på att fiskarna stod på botten och var ganska sega, jag kunde kört lite saktare utmed botten men jag saknar det tålamodet. Lasse tog dock senare fram det legendariska draget som fångat mer fisk än något annat och det gav också senare under dagen resultat med tre landade gäddor. Jag kanske slår honom i 9 fall av 10 på spinn men när det gäller trolling är han obesegrad.

 

Mvh Team Snipa.

Måste slänga in en bild på Anthons enda fångst för dagen också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela