Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Blå dag

Publicerad 2013-09-27 18:11:00 i Allmänt,

Eric: Det var en blå dag i fisk kalendern vilket indikerade mellanbra fiske. Oraklet på de sista sidorna i Napp och nytt får stort tilltro av vissa i teamet och ses på med skepticism av andra.  Luften var isande kall och blåste stundtals upp till storm vilket fick det tretton gradiga vattnet att kännas som en befrielse från kylan ovan den. Kylan gjorde fisket komplicerat och betesbyten blev mycket sällsynt då oförmågan att öppna beteslåsen lamslog hela gruppen. Snö fyllde snabbt betesboxarna och spöringarna isade igen på ett fåtal sekunder.

Okej jag kanske överdriver lite, avsaknaden av handskar fick nämligen friheten att tolka temperaturen denna dag. Kylan hindrade dock inte Lasse från att bjuda på första gäddan efter andra stoppet på en av de nya jiggarna . Kameran hade det tufft i det soliga vädret och bilden nedan var den enda som gick att använda.

 
Snittvikten på gäddorna denna dag var pinsamt låg och det fanns inga mönster att följa. Ofta kan man hitta gäddorna på ganska specifika platser men inte denna dag. Vi fångade snipor på tre meters djup så väl som 30 centimeter och mitt ute i frivattnet. Inga regler fanns det och tillämpa vilket ledde till ganska spektakulära hugg.
 
 Kanske det mest uppseendeväckande var en gädda jag fick på ett drag jag modifierat för att öka chansen på stor gädda. Stort bete ger oftast större fisk och med denna ekvation i tanke tog jag en Nilsmaster vobbler och satte fast svansen från en större jigg. Betet blev 31 centimeter lång och togs på 1,5 meters djup av en gädda inte längre än 45 centimeter om ens det. Ibland stämmer ingenting och man får omvärdera hela sitt sätt att fiska.
En liten gädda med en otroligt fin teckning som nästan ser animerad ut i det svartvita filtret.

Alla udda hugg ledde till många platsbyten och resulterade i åtta landade gäddor varav fem var mina, två Lasses och en Anthons. Jag var helt övertygad om att de större exemplaren fanns vid runt tre meters djup vid denna tid om året men denna tur förändrade mitt sätt att tänka och lämnade mig förvirrad. Ibland stämmer allt men ingen fisk får syna insidan av båten och ibland stämmer inget men fiskarna kastar sig kring allt som rör sig. Man blir verkligen aldrig fullärd och ibland känns det som om fru fortuna har allt för stort inflytande. Mvh Team Snipa.

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela