Teamsnipa.blogg.se

Team snipas blogg, Det ska se ut så!

Vasskungen dominerar! Eller?

Publicerad 2013-09-09 21:04:20 i Allmänt,

Eric:För ett par dagar sedan var, för första gången på länge hela teamet ute för att fiska gädda. Det var uppvärmningen inför Höstnappet i Öresjön som gick om stapeln i lördags men som ni än så länge inte kan få en rapport på då en av Team snipas medlemmars internet slutat fungera. Vi lovar dock att detta snabbt skall återgälldas så ni får se hur det gick för det var en riktigt spännande upplevelse och erfarenhet.

 

Dagen gick extremt trögt vilket tros bero på de snabba väderomslagen. I tre dagar hade det varit sol men denna dag var det mulet och lite vind vilket egentligen bådar gott för gädda, men väderomslag hämmar detta bevisligen. Vi hade efter flera timmar bara sett tecken från en gädda på Lasses håll, sade han själv i alla fall. Jag förnekade självklart alla tecken han sagt känt på gädda och sa att en amatör som han kan av misstag råka förväxla fisk med sten. När det går trögt måste man nämligen underhålla sig på annat sätt.

 Det är viktigt att placera tacklet i linje med jiggens för att undvika att jiggen spinner runt vid högre hastigeheter!

Det krävs dock bara ett hugg för att fisketuren skall vara lyckad. Efter en kort vilostund fegade vi ned oss och åkte från frivattnet in i ett grundområde med mycket näckrosor och efter en missad gädda från Lasses håll tog jag en liten snipa mellan ett par näckrosor. Självklart tog jag den på mitt senaste gummibete och fisken var så extremt liten att jiggen var nästan halva fiskens storlek. Självklart ville Håvarneller Anthon genast säkra fisken med hjälp av håven vilket jag bara skrattade åt. Fisken fick sedan lossa sig själv i vattnet och därav inga bilder men en lycklig gädda med minimal luftvistelse. Är gäddorna för små skall de alltid lossas i vattnet om krokningen tillåter det. Vi gör tyvärr inte detta längre på grund av bloggen som vi vill ha bilder till. Vi är istället otroligt snabba med avkrokning och fotografering.

Betet för dagen mäter 20 centimeter och är tänkt att ge mig storgäddan men har än så länge bara tagit mindre fisk.
 
 

Ytterligare timmar flöt förbi och tillsist bland mer näckrosor lyckades jag i farten mellan platsbyte ta en gädda på samma gummibete som jag fiskat med hela dagen. Jag har länge lovordat detta bete och nu upptäckt att de med fördel kan fiskas mellan näckrosor om dessa inte står för tätt. En bra dag vädermässigt för gädda men dagen demonstrerade verkligen att det inte finns en enda regel utan undantag då vädret skiftat under natten. Mvh Team Snipa

Bevisligen är gäddan en glupsk fisk som inte tvekar på att ta beten som nästan är hälften så långa.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen till Team snipa. På den här bloggen kommer du att kunna följa hur 3 fiskegalna killar försöker få drömfångsten. Teamet består utav Vasskungen Eric, Håvarn Anthon och Trollingkungen Lasse. Om du är ute efter bilder på stora fiskar är den här bloggen långt ifrån optimal, men om du gillar små och många fiskar så är du helt rätt ute! Vi hoppas att du gillar bloggen och glöm inte att kommentera vad du tycker.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela